Bio

Introductie
Muzikant Selma Peelen leerde al jong (8) dwarsfluit spelen en ze is altijd dol op zingen geweest. Ze besloot op haar twaalfde pianolessen te gaan volgen, zodat zij tegelijk kon spelen en zingen. En in een huis vol gitaren was het slechts een kwestie van tijd voordat ze zichzelf ook gitaar leerde spelen. Op haar vijftiende nam ze zanglessen en schreef zij haar eerste eigen nummers.

Invloeden & stijl
En sinds die tijd is het niet anders geweest. Selma schrijft, speelt en zingt haar eigen liedjes. Ze begeleidt haar melodieuze zanglijnen op het podium met gitaar en saz (Turkse luit).

foto Johan Visschers
foto Johan Visschers

Haar liedjes zijn een combinatie van westerse en mediterraanse invloeden, waarbij melancholie en nostalgie de boventoon voeren.
Aan de westerse kant sterk beïnvloed door onder andere PJ Harvey, My Brightest Diamond en tegenwoordig ook Daughter en Nadine Shah. De muziek van Sevda, Gulay en Aynur vertegenwoordigen de mediterraanse invloed.
Niet alleen muziek, maar ook gedichten van bijvoorbeeld Nazim Hikmet, William Blake en Hans Andreus vormen een bron van inspiratie.
Uiteindelijk levert deze niet voor de hand liggende verzameling het zo kenmerkende geluid van Selma’s muziek op.

Live
Sinds 2001 is Selma te zien en horen geweest op zeer uiteenlopende podia. Van huiskamers tot theaters en van festivaltenten tot reguliere podia. Een greep uit het optreedarchief: Vondelpark Openluchttheater, Paradiso, de Hanzehof, De Badcuyp, Theater Borra, Studio K, Intercultureel Theehuis Utrecht, DoeDans Festival, Radio 3, Radio 1 (Opium), Podium Pingjum, Oerol festival en De Parade.

Studio
Niet alleen op het podium voelt Selma zich als een vis in het water. In haar eigen studio heeft ze met grote zorg en aandacht inmiddels twee cd’s opgenomen.
Crossing The Rubicon (e t f records april 2014)
Umbrellas (2008)

foto Vincent de Jong
foto Vincent de Jong

Wat anderen zeggen over Selma
Het was liefde op het eerste gezicht: (…) de volle muziek, waarin Selma bekwaam akoestische folk met Ladino en oriëntaalse muziek mengt; een verrassend muzikaal programma, kleurrijk maar melancholiek, origineel en toch tijdloos (…) Absoluut het ontdekken waard.’
Sabine de Greef, Blog With Music In My Mind

Heel erg mooi en breekbaar. Origineel en met nummers van een uitzonderlijk niveau.’
Juryrapport, ‘Mooie Noten’ stichting GRAP

‘Selma lijkt te wonen in haar liedjes, is het vrolijk, stralen haar ogen, wordt het droevig, dan lijkt het of er ook elk moment een traan kan vallen.’
Jan van Velzen, HalfWatt Rotterdam

Seriously, she was killer; blessed with a rich and very powerful voice that ran amok across a whole range of octaves, and able to counterpoint her vocals with some clever guitar parts. A lot of her sound was built round creating tension through stretching pitch and rhythms; often balancing beats on a counterbeat or counterstroke, which then set up her voice to perform the odd flourish to finish matters off, or seal a point. There was a lolt of romantic, dark stuff in here too; if I told you she appropriated Blake’s The Fly for a song, then you should get some idea of the tone of her music.’
Richard Foster, Incendiary Magazine

foto Jan Huiberts
foto Jan Huiberts

MANKES
Selma is sinds eind 2013 actief met MANKES; een band die zij vormt samen met muzikant The Weak And The Strong. In november 2013 besluiten singer-songwriters Selma Peelen en The Weak And The Strong hun krachten te bundelen in wat aanvankelijk als project was bedoeld, maar inmiddels de hoofdmoot vormt van hun muzikale leven. Sinds 2017 wordt MANKES live regelmatig bijgestaan door drummer Peter Kahmann.

MANKES is een experiment met twee werelden: de melancholische mix van Westerse en Oosterse invloeden van Selma en de postpunk-noise van The Weak And The Strong. Het resultaat valt het best te omschrijven als darkwave met lichte fado- en folkinvloeden.

MANKES is sinds 2014 regelmatig op diverse podia in Nederland te zien en horen en een tour door o.a. Noorwegen staat op de planning.
In de zomer van 2014 werd het gelijknamige debuut, een 7-track mini-album, opgenomen dat op 1 oktober 2014 in eigen beheer via e t f records werd uitgebracht. April 2016 is de opvolger ‘Kill The Birds’ verschenen.
Op 1 december 2014 zag de volledig zelf geproduceerde stop-motion video van het nummer Snow het levenslicht en precies een half jaar later werd de tweede video gelanceerd: Surely. Op 15 oktober werd The Bitter Girl-video uitgebracht. De muziek bij de video is een remix van Judge P. De meest recente video verscheen op 23 november 2016: I’ll Never Be Yours.

TUHBA
Selma verveelt zich nooit, want als TUHBA publiceert ze op de gelijknamige website haar collages, mixed media en video’s. Voor Linnaeus Boekhandel ontwierp ze twee boekenleggers.

 

Op de hoogte blijven van alles wat Selma doet (inclusief de gerelateerde projecten)? Schrijf je dan in voor de gratis onregelmatig verschijnende MANKES-nieuwsbrief!